måndag 5 juli 2010

ST och TJ godkänner avtalsdumpning på tunnelbanan!



På tunnelbanan har SACO-TJ och ST gått med på att arbetsgivarna, MTR, får lägga ut delade tjänstgöringar för tunnelbaneförare. En delad tjänstgöring innebär att arbetsperioden delas upp i två pass. Exempelvis att man jobbar 06.30- 09.00 och sedan 15.00-18.00. Tiden mellan arbetspassen räknas inte in i veckoarbetstiden. Risken är också uppenbar att likande överenskommelser kommer att slutas för värdar och spärrexpeditörer på tunnelbanan. Bakgrunden är att MTR vill "effektivisera" verksamheten, vilket innebär att färre anställda ska utföra mer arbete.

SEKO på tunnelbanan har sagt NEJ till dumpningar av avtalet vilket innebär att deras medlemmar inte drabbas av de delade tjänstgöringarna. Övriga tunnelbaneförare har att se fram emot arbetsperioder på 10-12 timmar om dagen. För tiden mellan arbetspassen, som många förmodligen kommer att tillbringa på arbetsplatsen, utgår en ersättning på 25-30 kronor i timmen vilket givetvis är rena rama rean på arbetskraft. Risken är stor att tjänster försvinner till följd av SACO-TJ:s och ST:s agerande.

Från SEKO Pendelklubben sida ger vi vårt fulla stöd till klubb 119 och klubb 120 och deras kamp mot avtalsdumpningar. Vi delar också deras syn på SACO-TJ:s och ST:s agerande. På SEKO klubb119:s blogg kan man bl.a läsa att::
"Det SACO-TJ och ST har gjort visar att de är arbetsgivarvänliga och så kallade gula fackföreningar. DE försämmrar för sina medlemmaroch alla andra anställda genom att hjälpa MTR att "effektivisera"........... "SEKO Klubb 119 avbryter nu alla kontakter med de gula fackföreningarna inom tunnelbanan. SEKO accepterar inte att sitta vid samma förhandlingsbord där fackförbund som är allierade med arbetsgivaren också sitter."
Läs mer >> från SEKO klubb 119:s blogg

För oss som jobbar fackligt inom Pendelklubbens börjar det bli allt mer uppenbart att fackföreningar som ST är villiga att göra vad som helst för att värva nya medlemmar. Några tunnelbaneförare kommer naturligtvis att nappa på MTR:s skambud och jobba skiten ur sig oavsett hur det kan komma att drabba kollegor i form av övertalighet och usla arbetsscheman. Det innebär nya medlemmar för ST på tunnelbanan. Så agerar en gul fackförening!

För SEKO Pendelklubbens styrelse

Felipe Lazo och Olof Fryklöf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar