onsdag 7 juli 2010

Ett ogenomtänkt förslag från Stockholmståg


Under juni fick Pendelklubben information om att Stockholmståg vill ha tågvärdarna ambulerande ute i tåget under vissa tider av trafikdygnet. Start för projekt skulle vara under hösten 2010. Ståg vill nu tillsätta arbetsgrupper, där såväl fack, arbetsgivare och skyddsombud ska delta, för att vi tillsammans ska utforma den nya tågvärdsrollen.


Pendelklubben har tidigare deltagit i en partsammansatt arbetsgrupp om tågvärdens roll under 2007. Parterna var då eniga om att tågvärdsrollen skulle utökas och utgångspunkten var då att arbetet skulle utföras från hytten
. Våra skyddsombud har i andra forum drivit frågan om ett öppningsbart hyttfönster på X60, detta för att möjliggöra s.k efter-efterkontroll vid behov och minska riskerna för intrång i hytten. Ståg har tidigare ställt sig positivt till detta men har senare ändrat uppfattning. Varför?

Det nya förslaget från Ståg går i helt motsatt riktning och är på sikt ett hot mot våra jobb. Ambulerande tågvärdar är ett koncept som redan har testats och skrotats i mitten av 1990-talet. Det fungerade helt enkelt inte! Om tågvärdens ansvar för dörrfunktionen ska övertas av föraren och om detta ”nygamla”projekt misslyckas så är risken stor att tågvärden försvinner för gott - något som vi vet att SL ville i samband med upphandlingen av pendeln 2005/2006.

Att risken för olyckor vid på- och avstigning ökar och att tågvärden exponeras för hot och våld om föraren får hela ansvaret för dörrfunktionen säger sig självt. Kostnaden för projektet kommer att bli skyhögt då det nya konceptet, enligt vår uppfattning, kräver dubbelbemanning på alla tåg. Dessutom är det svårt att se några vettiga arbetsuppgifter som kan utföras av tågvärden ute i tåget.

SEKO Pendelklubben säger därför NEJ till alla förslag som går ut på att dörrfunktionen tas över av föraren och som innebär att tågvärden ska ambulera ute i tågen. Som fackförening kan vi inte spela roulette om våra medlemmars jobb. Det innebär dock inte att vi säger nej till fortsatt diskussion om hur tågvärdens roll kan förändras och utvecklas. Men utgångspunkten måste vara vad som tidigare togs upp och bestämdes i nämnda arbetsgrupp under 2007.

Tidigare liknande försök har hitintills stoppats då förändringarna inte har varit grundade i verkligheten. Det är nu viktigt att vi tågvärdar, förarna och SEKO-klubbarna på pendeln tydligt visar att vi inte accepterar de förändringar som Stockholmståg föreslår. Det kan bli en hård kamp men vår historia på pendeln visar som bekant att enighet är styrka!


För SEKO Pendelklubbens styrelse
Åsa Brandt, Irene Sandberg och Olof Fryklöf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar